השוואות מחירים בתקשורת סלולרית

שנת 2011 תיזכר בישראל כשנה בא התחוללה מהפכה בשוק הסלולר במדינה, הקרדיט למהפכת המחירים בשוק הסלולר משויך כולו לשר התקשורת לשעבר מר משה כחלון אשר הוביל רפורמות מרחיקות לכת בשוק הסלולר ועשה מה ששרים רבים לפניו לא הצליחו לעשות והיא הורדת מחירים דרמטית בשוק.

בעודנו עושים השוואת מחירים נראה כי עד אותה תקופה בשוק הסלולר פעלו למעשה שלוש וחצי חברות: פלאפון אשר במשך שנים רבות הייתה החברה היחידה בשוק והתנהלה כמונופול רב עוצמה, סלקום אשר הייתה החברה השנייה בשוק והצליחה להוביל בכמות המנויים, פרטנר הידוע גם בשם אורנג’ החברה הצעירה יותר בשוק וכן מירס אשר פעלה בצורה מצומצמת מאוד בקרב לקוחות עסקיים גדולים.

לכאורה שוק עם מספר שחקנים אשר אמורים להתחרות זה בזה אולם בפועל התחרות הייתה תוך שמירה על רף מחירים לצרכן גבוה מאוד וגביה עבור השירותים על פי השימוש בהם, כלומר עבור דקות שיחה, הודעות טקסט ונפח גלישה. הרפורמה אשר הוביל השר לשעבר מר משה כחלון הובילה לתחרות מחירים אגרסיבית ביותר ולשינויי שיטת התמחור.

“הפלא” הגדול שהתרחש הינו תוצאה ישירה של הכנסת שחקנים רבים לשוק התקשורת הסלולרית ע”י מתן רישיונות משני סוגים שונים לחברות שונות: הסוג הראשון, הינו מתן רישיונות לחברות לפעול כחברות סלולר וירטואליות, משמעות הדבר הינו כי חברות יכולות למכור תקשורת סלולרית גם אם אין להן רשת סלולארית- החברות עושות זאת ע”י קניית דקות שיחה ושירותי סלולר אחרים ממפעילות הסלולר הוותיקות ומוכרות דקות ושירותים אילו כאילו היו חברות סלולר לכל ענין ודבר. בין החברות אשר החלו לפעול כמפעילות סלולר וירטואליות ניתן למצוא את : רמי לוי תקשורת, 012 מובייל, יו-פון והום סלולר.

הסוג השני של רישיונות הסלולר אשר ניתן הינו רישיון להיות מפעיל סלולרי וזאת בדומה למפעילות הסלולר הוותיקות בשוק , אלה שבמקרה הנ”ל המכרז לקבלת הרישיונות הנ”ל היה גובה הערבויות אשר תפקיד כל חברה אשר מעוניינת להיות חברת סלולר, ערבויות אילו יחולטו לטובת המדינה במידה ותוך פרק זמן של שנתיים חברות אילו לא יצליחו לגייס נתח שוק של 7% לפחות משוק הלקוחות בפרטיים בישראל ולהקים רשת סלולר. כמובן שבתנאים אילו חברות הסלולר החדשות שקמו יעשו הכל על מנת לגייס נתח שוק זה וזאת בכדי לא לאבד את הערבויות. וכך קיבלנו יוד שתי חברות סלולר: גולם טלקום והוט מובייל, שתי חברות אשר הובילו את שוק הסלולר לתחרות מחירים מטורפת והובילו למודל תמחור של חבילות הכל כלול, כלומר תשלום ידוע וקבוע מראש עבור חבילת סלולר המכילה דקות שיחה , הודעות וגלישה באינטרנט כמעט ללא הגבלה .

כאמור ממצב של שלוש וחצי חברות סלולר הפעילות בשוק הגענו תוך שנתיים לערך למצב של תשע חברות סלולר המתחרות על כיסו של הלקוח. בשוק כל כך תחרותי, בעודנו עושים השוואות מחירים, עם ריבויי מתחרים השוואת מחירי סלולר מתבקשת, לקוח נבון ראוי שיעשה השוואת מחירי סלולר לפחות אחת לרבעון ויוודה כי אין הוא משלם מחיר גבוה ממחירי השוק. כאשר עורכים השוואת מחירי סלולר רצוי להשוות תפוחים לתפוחים כלומר להשוות מחירים בין המפעילות הוותיקות אשר להן מערך הנדסי ושירות לקוחות ותיק עם הרבה ניסיון ובנפרד לערוך השוואת מחירי סלולר בין החברות החדשות אשר לא תמיד יודעות להעניק את השירותים אשר החברות הוותיקות נותנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת צ'אט
היי! אנחנו פה, יש לך שאלה?
היי! אנחנו פה, יש לך שאלה?